Franek, Frania & Felix – Ciało/The Body oraz Zwierzęta domowe / Autorki: Dorota Lipińska i Monika Ufel / Ilustracje: Joanna Bartosik / Wydawnictwo: Widnokrąg

Recenzja: Agnieszka Garduła



Dorota Lipińska, autorka popularnych opowiadań min. „Duda i wielka przygoda” oraz Monika Ufel, właścicielka szkoły językowej i specjalistka od edukacji lingwistycznej dzieci, w  2020 roku wydały wspólnie dwie książeczki zachęcające rodziców, aby uczyli swoje pociechy do nauki języka angielskiego. Autorką ilustracji jest doktorantka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu Joanna Bartosik, posiadająca w swym dorobku niezliczone ilustracje do książek dla dzieci. 

Książki, które na pierwszy rzut oka mogą sprawiać wrażenie dość opasłych, nie nastręczają czytelnikowi problemów z przyswojeniem zawartej w nich wiedzy lub odkodowaniem wyszukanego słownictwa, a zastosowana w nich niestandardowa grubość stron chroni je przed uszkodzeniem w przypadku gwałtownego przewracania stron. 

W opowiadaniu „Ciało/The Body” czytelnicy towarzyszą Frankowi i Frani w przygotowaniu do kąpieli. Pytając „Gdzie jest… ‘’ dzieci poznają części ciała „od stóp do głów”. 
„Zwierzęta domowe/Pets” to spacer po sklepie zoologicznym… a może domu bohaterów, w którym podziwiają oni stworzonka wzbogacające zwyczajne, codzienne życie. 
W każdej z powyższych historii swój aktywny udział zaznacza kot Felix, ukrywający się na kolejno czytanych stronach.

Autorki stworzyły małe i przyjemne w odbiorze książki, których niezaprzeczalnym atutem jest walor edukacyjny oraz wiedza przekazana czytelnikowi. Tego typu historyjek, kolorowych i z dużymi literami wzbudzających dziecięcą czujność i zachęcających do aktywnej nauki, nie wybudzając jednocześnie negatywnych skojarzeń z obowiązkiem monotonnego „wkłuwania” słówek, nie jest wiele. Choć ilustracje są oszczędne, pozostawiają miejsce dla dziecięcej wyobraźni. 
Historie mogą zostać wzbogacone przez czytającego o nowe miejsca, w których dzieje się akcja opowiadania. Lekturę warto regularnie powtarzać, by utrwalić słownictwo, nauczyć dzieci systematyczności i potęgować entuzjazm młodych lingwistów.